torsdag 8 november 2012

"Mina 100 samtal med C" - fyrtiosjunde samtalet

I dagens samtal är vi kvar i det större livet som C kallar det som också benämns andra sidan eller livet efter döden. Även idag får vi träna förmågan att tänka utanför vår bekvämlighetszon. Ja, helt enkelt bara höra vad C berättar om.

Vi är åter i den stora parken. Det ställe där många av våra samtal utgår ifrån. Det är en slags mötesplats, där C startar sin berättelse om vad han  vill delge om det större livet och det han har tillgång till.
Som tidigare går vi i denna vackra anläggning när C berättar om att det finns en samling ledare som har ett högre ansvar för den här delen av Universum, alltså vår del av Vintergatan. Det är alltså ledare för olika funktioner.

"Jag tror inte att jag förstår ", säger jag. "Kan du ge något exempel ?

" För varje funktion och erfarenhet  finns en särskild placering i en livsform, som får göra den erfarenheten", säger C.
Han fortsätter med att ta exempel utifrån våra fysiska liv på jorden, för att vi lättare ska kunna förstå vad han menar. C säger att vi ofta lär oss genom smärtsamma erfarenheter i något som han kallar "medvetenhet genom insikt". Det är ofta det som utvecklar individen.

Här kommer jag att tänka på de livsförändrande situationer eller sjukdomar, där jag hör många som säger att det förändrade deras liv. Ja deras sätt att förhålla sig och se på livet. Ofta hur man efter en kris tar mer vara på relationer, naturupplevelser och egna behov.  Ofta hör jag också att man säger att trots svårigheterna skulle man inte vilja vara utan den förändring som skedde i och med upplevelsen.
Plötsligt  går det att vara mer närvarande och ha en klarare och djupare upplevelse av livet. Man tycker sig mer förstå vad det handlar om.

Det är vad man skulle kunna kalla en smärtsam upplevelse och det som leder till medvetenhet genom insikt.

C berättar om att det  i andra s k "världar"  finns andra  upplägg som istället innehåller medvetandehöjning genom att lidandet istället ersätts av en omfattande kärlek.
I åter andra livsformer har man  en mer teknisk mekanisk livsström att följa, där man förlitar sig mer på mentala idéer än känslomässiga och andliga.

"I varje form av iscensättande av erfarenhet finns en övergripande ordning. Denna ordning ingår i den högsta ledningen för just denna erfarenhet", säger C

Han fortsätter berätta att  alla de olika livsuttrycken har sin ledning, sin planering och sin övervakning så att kunskapen kommer i den takt som är planerat. Det är också viktigt att varje erfarenhetsform håller sig inom sina gränser.
Det är alltså ledarna för dessa olika världar som C inledningsvis talar om.

När jag själv arbetar med behandling och läsning av energier i form av känslomönster och mentala idéer så ser jag tydligt denna lagbundenhet. Saker och ting måste lösas i en bestämd ordning för att resultatet ska bli varaktigt och lösningen komplett. Där finns inga genvägar och hipp som happ-lösningar utan allt följer sin möjliga utvecklingsväg.

Det är svårt att se när man själv är mitt uppe i sitt eget vare sig det är känslomässig turbulens, starka idéer eller gamla överlevnadsmönster.Det kan vi nog känna igen lite till mans. Det blir som att gå in i stora dimman med mycket begränsad sikt framåt.

C säger, att det med tanke på den enorma aktivitet  och de olika världarnas utvecklingsnivåer samt kvalitéerna hos de olika  livsprojekten, är  synnerligen utvecklade själar som håller samman det gigantiska projektet man kallar Planen.

"Från ett jordiskt perspektiv har jag nästan svårt att ta till mig det du berättar idag", säger jag.

C avslutar samtalet med att åter säga att Universum är full av liv och aktiviteter. När vi står på Jorden och ser upp mot himlen är det dock vacker, tomt och stilla.
Han påpekar att inget annat består av tomrum, vilket gör att vi rent teoretiskt ialla fall skulle kunna förstå att det är likadant med rymden, men vi kan inte se det med våra fysiska ögon.

Det var dagens övning i att tänja vår bekvämlighetszon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar