fredag 1 juni 2012

"mina 100 samtal med C" - femte samtalet

"Nu vill jag fortsätta berätta om min upplevelse efter döden", säger C.
"Jag lyssnar", säger jag

C. återknyter till denna vanliga dag när han kom åkande hemåt på sin motorcykel. Sedan slungas  han från något roligt och fint till ingenting.  Det gick ju inte att ens uppleva att det var ingenting förrän den andra känslan av att fortfarande finnas till kom.
"Jag blev medveten om att jag var - att jag fanns", säger C

Läkeprocessen som sedan följde var inte alls  obehaglig eller oangenämn utan tvärtom en upplevelse av frid och ro. Så började C sin berättelse om vad som hände med honom.

När läkningen sedan var fullbordad, skedde en omvandling till ett helt annat tillstånd och sammanhang.
C beskriver det som hände som när man gör ett kemiskt experiment och då uppnår en viss punkt, där det sker en förvandling och det man hade från början utvecklas till något annat.
För min del var jag usel i kemi, men förstår hur han menar, när jag samtidigt kopplar tillbaka till kemisalen där läraren  visar hur en omvandling sker genom att man tillsätter något helt annat - plötsligt är allt annorlunda.C menar att det är det enklaste och tydligaste sättet han kan förklara på
.
Den här omvandlingen sker alltså energimässigt med C när läkandet kommit till en viss punkt. Det förflyttar C ögonblickligen till ett annat sammanhang. Där får han kontakt med andra individer. Nu kommer det som man brukar tala om dvs återseendets glädje och emottagandet. Det jag frågade om i början som var ljustunneln och alla nära och kära som hälsar välkommen som det alltid berättas om.
Läkandet uppnår alltså en viss punkt och det gör att C omedelbart befinner sig i ett annat tillstånd och ett annat sammanhang. Han blir välkomnad och emottagen och han berättar om att han känner en stor samhörighet med dem han möter. Han uppfattar att de som nu finns med honom, är de som står närmast honom och att det finns en stark känsla av kärlek mellan dem. Det gör att han inte tvivlar på att det är här han hör hemma.

Det jag också uppfattade som intressant i detta samtal var,  när C talade om läkeprocessen och hur den påverkade honom. Han höll på att göra en felsägning genom att använda ordet fysisk. Han säger då  att han inte avser det vi menar med den jordiska fysiska tillvaron
men
"för mig idag" , säger C, "skulle jag mena fysisk utifrån den gestalt jag nu har, som inte är olik den jordiska fysiska kroppen".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar