onsdag 30 maj 2012

"mina 100 samtal med C" - fjärde samtalet

C. vill i dagens samtal fortsätta på samma tema som förra samtalet.Det handlar om tro och vårt behov av andlighet. Det är som han måste försäkra sig om att jag har förstått. 
Att alla är inkluderade och med på samma livsresa, där inte någon enda ställs vid sidan om eller är utesluten från den kärlek som omfattar oss alla, är sammanfattnigen av förra samtalet.  C. menar att det blir många sammanblandningar när vi ska försöka sätta ord på de större begreppen religion, religiös, tro och andlighet, vilket för den enskilda människan kan vara förvirrande.

Det går inte ens att tala om det. Begreppen krokar i varandra. Till slut vet man inte vad man menar.
Mycket av det som sägs och görs i religionens namn, tar jag avstånd ifrån. Många med mig. Stänger man då porten helt till att ens närma sig de inre frågorna om sin egen tro? För stort och för svårt?

Blir det, som när man pratar politik? Somliga tankar och uttryck stämmer med vad jag själv håller för sant, annat kan jag alls inte tänka mig. Bollande av tankar och idéer.
Man talar om att tro skall utvecklas och mogna men jag känner ingen samhörighet där det blir mentala kullerbyttor och analyser och tron stannar i huvudet. Huvudet som ser delar. För mig handlar tro om hjärtat. Det som ser helhet.

Det finns många som gör anspråk på att veta sanningen som drar somliga till sig medan åter andra med andra sanningar får sina anhängare.

Det C ger uttryck för under det här samtalet och som han vill vara extra tydlig med,  är att det som samljuder med vårt eget inre inte behöver vara av religiös natur bara för att det kommer i det utförandet. Det kan vara helt andra saker, som drar oss till just detta. De speciella ritualerna, ordningen, överlämnandet och ibland även avståendet och bestraffningen. Här kommer vars och ens speciella uppsättning anledningar in och ofta är vi själva omedvetna om varför denna överensstämmelse uppstår.
Samtidigt som vi dras till uttryck som är mer ett förtydligande av en dold känslovärld och dess behov av synlighet och trygghet, så finns inom de flesta en stor längtan efter andlig tillhörighet. En längtan efter djup  och fördjupning av den egna personligheten och en längtan efter sanning.

Det andliga frö som ligger nedlagrat inom oss väcks upp av frågan :" vem är jag?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar