torsdag 28 juni 2012

"mina 100 samtal med C" - elfte samtalet

Tanken på att det blir ett återseende med alla dem vi står nära och håller av känns trösterikt och gott att tänka på.
"Kära möten och mycken glädje väntar," sa C  i förra samtalet.
Det gör att man kan se till att leva på i det liv man har nu. Kanske med lite större frimodighet och mindre ängslan och oro.Göra  livet och sig själv lite större rättvisa. Det är vad jag önskar alla i sommartider och semestrar när vila, rekreation och glädje är det man mest behöver. Att här och nu ladda sina batterier och se med tillförsikt på framtiden.

Dagens samtal, det elfte, har också en ljus ton som väl hänger ihop med årstiden och sommarljuset. C. talar i detta samtal om växter. Han begränsar sig till detta på grund av att samtalen är korta men istället kommer han ju tillbaka till de olika teman han börjat tala om lite längre fram.

"Växterna är en spegling av det icke-fysiska," säger C, " i all sin mångfald, föreställande ljuset".

Han visar på att i det fysiska livet finns inte den mångfald av dimensioner för att färg helt skall kunna återges i sin fulla potential utom hos enstaka djur och växter som har en annan färgåtergivning.
Växterna, menar C, är en påminnelse om det gudomliga och det som finns i det icke-fysiska livet. Han gör också en koppling till att vi människor bättre kan utnyttja ljus och näring för att utnyttja vår möjlighet till större balans och hälsa.
Man kan ju ställa sig frågan i vilken grad man ger sig själv det man behöver och då menar jag det som bygger upp, skapar hälsa, välbefinnande och glädje. Ofta vet vi,  vad vi behöver, men gör något annat. Mänskligt, säger vi då för att förklara detta.
Det skulle kunna vara något att reflektera över: " Finns det något jag vill, längtar efter eller behöver som jag skulle må bra av  och som kan ge mig idag ?"

C talar om vikten att vara i naturen och bland växter. Eftersom de speglar det större livet och själens skönhet så förmedlas detta till oss genom att vi tar del av det. Det finns väl knappast någon som inte kan känna lugn och ro, kraft och återställande när vi går genom skogen, badar, solar, vandrar längs havet eller tar hand om vår trädgård.Variationen är nästan oändlig liksom möjligheterna. Där kan vi andas ut och bli fyllda av kraft och energi igen. När vi inte har  möjlighet att gå ut i skog och mark utan kanske är i vår bostad, i en sjuksäng eller något annat, så finns ändå möjligheten att knyta an till växter och  blommor såsom en gudomlig spegel. Även i det lilla får vi del av det större.

De som har gröna fingrar kan få allt att växa. Det är så man säger.  C bekräftar detta genom att uppmärksamma dessa människor, som genom att de anknyter på växternas frekvenser också  ger växterna bästa möjliga förutsättningar att bli så mycket som möjligt av sitt anlag.

Det här är något som återkommer på olika sätt under samtalens gång. Hur allt  - växter, djur och natur tillsammans är viktiga för varandras utveckling utifrån olika prespektiv. Det som finns gemensamt är att när man behandlar varandra, naturen och djuren respektfullt, så bidrar man till en  gemensam utveckling. När jag blir bemött med kärlek och respekt, tilltro och tillit blir jag mitt bästa jag och växer. På samma sätt blir alla andra sitt bästa jag. Människor,natur, växter och djur utvecklas till sin största potential utifrån den nedlagda möjligheten som för utvecklingen framåt.

"Växterna",  avslutar C, "är i högsta grad del av våra båda världar.  I den fysiska tillvaron speglar de himmelriket".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar