måndag 4 juni 2012

"mina 100 samtal med C" - sjätte samtalet

"Jag fortsätter att berätta vad som hände mig efter min fysiska död" , säger C

Här kommer C tillbaka till sin beskrivning från förra samtalet. När den läkande kraften nått en viss punkt i helandet så inträdde en förvandling som ögonblickligen förflyttade honom  från det tillstånd han var i till  ett helt annat sammanhang.
"Här finns individer  som jag själv" , säger C

Den vanliga föreställningen att man direkt hamnar i en ljustunnel och blir mött av nära och kära gällde alltså inte för C. och för den situation han var i, när han lämnade det fysiska livet. Ett uttryck som jag tycker passar bättre är "att gå ur tiden". Det är precis vad som sker.
Att gå ur tiden.

Nu verkar iallafall stunden kommen, när C kan och får ta emot ett kärleksfullt mottagande. Han känner sig efterlängtad och väntad. Han liknar det vid en födelse som vuxen men förstås utanför den fysiska tillvarons form.
Det får man försöka tänka sig, men inte är det helt enkelt, då det saknas referensramar. Så är det i mycket av samtalen. Det finns inga fysiska erfarenheter av det C berättar. Det gör att han försöker förklara utifrån det vi som fysiska varelser känner till. Det kan ju vara svårt. Det känns ibland som att försöka beskriva hur hallon smakar för någon som inte vet vad det är. Vad säger man då ?
Det gäller att försöka gå bortom sina egna snäva tankebanor och bara jämföra med det man redan känner till. Det gäller att gå längst ut i kanten på sin bekvämlighetszon för att försöka förstå.

C förklarar och jag skriver.

C förstår inte meddetsamma situationen han kommer till men känner, att han är på rätt plats.Han beskriver den djupa känsla som finns  i den här gruppen och liknar den vid  den djupa kärlek man kan känna med den man älskar.
" eller när man är med och upplever sitt barn födas", säger C.
När det är möjligt att helt överlämna sig i trygghet till någon annan.
Just i omvandlingstillfället är C inte medveten om det sammanhang han befinner sig och liknar det vid att vara nyfödd.

I den krets C nu befinner sig finns både kvinno- och mansgestalter. Han blir direkt medveten om att han ingår i den här gruppen, som han liknar vid en familj med ett gemensamt projekt. Han kommer att beskriva vilket uppdrag gruppen har och liknar sammansättningen vid ett kluster.

Man bestämmer inom gruppen gemensamt inhämtande av erfarenheter.
När C beskriver detta, gör han det utifrån att hela den grupp han tillhör, är som en gemensam organism, där något från någon annan påverkar hela gruppen. Gruppen som helhet kan inte heller utvecklas förrän alla är med och inget tynger ner helheten. Finns det något ouppklarat till exempel känslomässigt drar det ner hela gruppen och har inte bara påverkan på den enskilda individen.
"Det som finns hos en individ påverkar alla andra", säger C.

När något behöver medvetandegöras eller läkas kan individen gå ner i den fysiska tillvaron för inhämtande av erfarenhet och kunskap.Det betyder att under den tid det fysiska livet pågår och man är i tiden så finns en möjlighet att erfarenheter görs under livsresan, som inte bara kommer en själv till del utan också bidrar till andra individers utveckling. Det är alltså avgörande för gruppen att det som är enskilt tas om hand. Då kommer det alla till godo. Ingen kan göra något bara för sig själv.  Alla de andra  i gruppen är då vad man kallar "hjälpare från andra sidan" till den som befinner sig i det fysiska livet.
I vårt fysiska liv finns skyddsänglar likaväl som andliga vägledare och beskyddare. De som vandrar med oss. De som tillhör den grupp vi utvecklas tillsammans med finns alltid där omkring oss hur mörkt och ensamt det kan verka. De stödjer oss på vår väg framåt i livet.

I den grupp C befinner sig just nu finns sju individer i ett vad han kallar kluster, som utvecklas tillsammans och också ingår i ett gemensamt projekt.

Samtalen fortsätter.

2 kommentarer:

  1. Det som kan göra mig frustrerad i jordelivet är att våra skyddsänglar, vägledare och beskyddare inte "styr" hur vi ska göra.
    Utan hjälper och stödjer oss i vilken situation som jag än "väljer" den vägen valt, oavsett om jag dör eller inte, blir rik eller fattig, det är det val jag gör stöder mina guider.
    Jag styr mitt eget öde.
    En påminnelse!
    Tack C. och Birgitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får allt stöd för våra idéer och det vi behöver utforska och göra erfarenheter kring. Tack Lennart för ditt inlägg.

      Radera