torsdag 24 januari 2013

"Mina 100 samtal med C" - sextiosjätte samtalet

Som vanligt hoppar C mellan olika ämnen alltifrån glimtar ur det större livet, eller livet i sig , som han kallar det liv som ligger utanför och omkring det fysiska. C  har också kommentarer och reflektioner kring att vara människa i en fysisk värld.
Den bild C skickar idag föreställer ett par män, en äldre och en medelålders och det är där samtalet
börjar.
Bilden föreställer två topp-politiker, där C sätter fokus på hur skilt det fysiska livet är från ett s.k. vanligt liv Han visar på det stora engagemang som de har som utgör den absoluta toppen inom politiken, där inget kan jämföras med det vanliga liv de flesta andra människor lever. Att var så upptagen och engagerad i en idé kan innehålla en stark passion, starka föreställningar och idéer  som rör många människor, det kollektiva och det gemensamma. Det finns starka idéer om framåtskridande och förbättringar.
Så ser det ofta ut menar C.
Det finns också en motsats. Det är den som tillskansar sig makt och egen vinning på andras bekostnad med stort lidande som följd.Det är ju också fullt möjligt för den som har en egen stark dragning till makt att tillgodose sitt eget behov på bekostnad av andras utveckling. Det finns även här två sidor av saken och två poler att röra sig emellan.

C pekar på att det ur ett starkt förhållningssätt också föds en motsats. När trycket blir för starkt och man går tillräckligt långt ut åt ena kanten föds ur detta en vilja till motsatsen.
Här skulle jag vilja göra kopplingen till  Jing-Yang tecknet som står för balans.Den ser ut så att ena halvan är svart och andra halvan vit men i det svarta finns en vit prick och i det vita en svart prick.
 Så kan man  beskriva att ur sin yttersta och mest polariserade punkt finns också början till motsatsen. Tillsammans bildar de helheten. Balans.

Här fortsätter C med sin reflektion över maktens båda poler. Den ena som har en passion för framåtskridande och mångas bästa  medan den andra använder samma verktyg för egna erfarenheter och fördelar av makt. Här kan man lätt se de två olika polerna som då också föder och bär sin egen motsats.
Många gånger kan man reagera på andras sätt  att tillskansa sig fördelar speciellt då om det är på andras bekostnad. Det finns ju otaliga exempel på maktmissbruk och förhållningssätt som man inte vill ha med att göra  och som man kan ha synpunkter på.  Här menar C att livet är självkorrigerande, kan man säga, där det man iscensätter också kommer att bli aktuellt i ens eget liv.Nu talar vi inte om konkreta fysiska uttryck som är exakt samma. C talar om de karmalagar som är tanken om orsak och verkan.Det är inga medeltida åtgärder öga för öga osv det handlar om utan om hur man lever sitt liv och hur man också genom erfarenheter kan förstå utifrån andra perspektiv.Vi vet ju alla att när man gör fler erfarenheter och breddar sina insikter så ökar förståelsen tillika med toleransen.Man utvecklar sitt sätt att se på sig själv och andra och med det följer andra bedömningar och beteenden.
Den enda människan man har att sköta är sig själv och sitt eget förhållningssätt. Där har man sitt stora ansvar och sina val.

"Det system som finns av karmalagar, där man får erfara sin egen omedvetenhet och brist på insikt, gör att man vid andra tillfällen får uppleva de negativa effekterna av sitt eget handlande. Det är det mest effektiva system för  korrigering av tanke och handling vi har.
Ingen behöver uppfostra någon annan utan systemet är helt självkorrigerande.
Det skapar inga motsättningar mellan individer eftersom man aldrig kan klandra någon annan." avslutar C det sextiosjätte samtalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar