måndag 3 december 2012

"Mina 100 samtal med C" - femtiofemte samtalet

" Här ser du ett så kallat flygande tefat, som far iväg. Vi ska följa med och det är vad vi ska tala om idag", börjar C dagens samtal.

Det ser precis ut som bilder jag sett om hur man visar hur ett flygande tefat ser ut, säger jag

"Det beror på att många har sett dem och att många andra har upplevelser och erfarenheter av dem", fortsätter C.

Nu följer vi med en bit bort till en annan verklighet.

Vi är på en annan planet och kommer först till en ankomstplats för diverse farkoster. Dessa landar rakt ner och stiger rakt upp och behöver inte speciellt stort utrymme  utan endast upp- och nedtagning på en minimal yta.
Lite som en hiss upp och ner..., tycker jag.

Det C vill visa idag är dessa farkoster och att de bemannas av individer som har till uppgift att verka för fredliga lösningar i Universum. Det innebär att man på jorden kan skapa förutsättningar hos människor i vissa situationer att finna lösningar i samverkan med varandra..
Man skapar en förutsättning, som endast kan lösas genom att man hittar vägar till samarbete mellan människor trots att det finns en motsättning  till att börja med.

Du menar alltså att  det kan vara svåra situationer som endast kan lösas genom att människor hittar lösningar tillsammans. Också de som till exempel är i fejd men som inte kan reda ut situationen utan man måste ta ett steg framåt och mötas i en specifik situation? säger jag för att förstå bättre.

Just det. Man skapar situationer som endast kan lösas genom att man går samman och finner vägar tillsammans.
Ensam är stark, brukar man ju säga och det är verkligen helt i motsats till det vi talar om. Jag tror det gamla talesättet försvunnit och tack och lov för det.
C fortsätter berätta.
De fredsbevarande insatserna det här handlar om får alltid räkna med olika möjliga utfall. De söker då efter vad som bäst kan föra utvecklingen framåt och vara en fredlig lösning samtidigt som man höjer medvetenheten hos de inblandade.
De här insatserna verkar också och deltar på planeter som har en helt annan utvecklingsväg än den jorden har. I vissa fall blir det mer av en tillsyn än att delta mer aktivt i ett utvecklingsarbete.  De som vi besöker idag finns alltså i vår del av Universum I andra mer avlägset belägna delar finns liknande uppdelning.
För mig som är och har varit helt ointresserad av rymdberättelser och science fiction och aldrig känt någon längtan efter att utforska rymden blir bloggen om de här samtalen endast en återgivning av vad C berättar. 
Själv kan jag inte riktigt förhålla mig åt något håll.
Det jag kopplar in till personligen är de idéer som framförs. Då menar jag den om att man iscensätter situationer för att "tvinga" utvecklingen framåt genom att man måste samarbeta och samverka för att nå dit man vill. Lite utav det man känner till som gruppskapande och när man tänjer gränser och  gör grupparbeten och lösningar tillsammans för att skapa nya förutsättningar och bindningar mellan människor. På arbetsplatser till exempel.
Alla vet ju vad skönt det känns att bli av med gamla förminskande föreställningar, både om sig själv och andra.När man så blir "tvingad" att söka nya sidor och vinklar hos varandra och även tvingar sig själv att se från ett annat håll kan resultatet bli en befrielse.
När man väl nått dit och förflyttat sig är man glad att man var " tvungen" även om det blivit bromsspår  i marken.
Förändring = liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar