fredag 17 augusti 2012

"Mina 100 samtal med C" - nittonde samtalet

Inför det här samtalet får jag ett par försök att se den bild C skickar. Vid vår första samtalstid kunde jag inte alls få tag på bilden som såg väldigt underlig ut. Kvällen därpå vid vår nästa samtalstid gick det bättre. Fortfarande var det nog lika svårt för C som för mig eftersom han skulle välja en bild som illustrerade livsutrymme och livssituation i relation till den fria viljan. Det kan vi lite till mans fundera på hur vi skulle avbilda i en bild utan ord. Inte så enkelt!

Det nittonde samtalet  rör den fria viljan som både inrymmer begränsning och friheten av våra fria val. I ett spel - för personlig utveckling - jag inköpte på Findhorn i Skottland och som togs fram där, jag tror det var någon gång i början av 1990-talet, finns en möjlighet att under spelet använda sin fria vilja. Därefter får spelaren en direkt feed-back på vilket val han gjort genom att få en belöning eller en smärta från Universum. Precis så skulle jag beskriva hur C uttrycker våra valmöjligheter. 

Det finns ramar inom vilka vi håller oss. Vi gör våra val utifrån det vi vet, tror och önskar. Ibland blir det lyckosamt andra gånger går det åt rakt motsatt håll. När det går åt ett håll vi inte tänkt oss eller räknat med får vi  möjligheter att träna på att förhålla oss till det.  Det finns ett uttryck där man säger "det är inte vad som händer dig utan hur du förhåller dig till det som händer som är det väsentliga".När man står där med näsan mot väggen känns det inte så kul, men det ligger en sannig i detta. 
Ju mer fysiskt bunden man är som individ och ju mer man identifierar sig med formen och det fysiska livet desto mindre valfrihet menar C att man har. Det är alltså graden av omedvetenhet som i hög grad styr hur mycket eller lite valfrihet vi har.

"Ju större medvetenhet och insikt och ju större andlig tillhörighet, desto mer kommer man att delta i de skapande processerna genom den fria viljan", säger C

Ju högre grad av medvetenhet och ju mer vi ägnar åt att utvecklas som individer desto större blir vårt utrymme, där vi kan använda vår fria vilja. Vi blir i högre grad medskapare . Det kanske är ide att påminna om att det vi vill använda vår fria vilja till idag och den fria viljan i ett mer utvecklat och medvetet tillstånd kanske inte alls är samma sak. Den risken får man ta.

När vi som individer blir medvetna om och kan urskilja vad som är bestående och väsentligt följer en större delaktighet. Ofta leder det till en vilja att bidra genom att använda sin fria vilja.Kanske måste vi hitta sätt att både göra det som är bäst för oss själva och andra. Det finns många exempel på hur en persons goda vilja  har förändrat livet för många trots att resurserna från början inte var stora. Viljan att förändra och bidra ger stora resultat även från den minsta handling och viljeyttring.

C avslutar det  nittonde samtalet genom att säga:
"Viljan till förändring blir det som möjliggör ett första steg mot den frihet och den medvetenhet som löser individen från det hårda tryck och den inskränkta frihet man hade från början".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar