måndag 9 juli 2012

"mina 100 samtal med C"- femtonde samtalet

Inför det som blir det femtonde samtalet börjar C med att skicka en bild på en äldre kvinna.Jag känner igen henne men kan ändå inte placera henne. Kanske lite beroende på att jag alls inte vet vad han vill tala om idag.
"Den här kvinnan är avliden men som under sin tid i det fysiska livet åtnjöt stor respekt som politiker och ledare. Hennes namn var Golda Meir", säger C
"Golda Meir"?, säger jag, "lite oväntat, men när du säger det kan jag komma ihåg iallafall hennes utseende och politiska roll. Annars inget jag tänkt på sedan dess, när nu det var?"

C.använder alltså bilden på Golda Meir som ingång i dagens samtal. För alla dem som i likhet med mig själv inte har politiker så där precis i närminnet, så kan jag berätta, att jag  googlade och fick fram följande helt kort:
Golda Meir född 1898 i Ukraina, lärare och politiker som blev Israels fjärde premiärminister1969. Rättfram och viljestark och en järn-lady. Man anger också att hon blev anklagad för att tänka med hjärtat vid stora nationella och utrikespolitiska frågor.Mycket mer finns att tillägga men det är inte det samtalen handlar om idag.

C. använder alltså en bild av en stark politiker för det han vill tala om idag. Det jag fann lite anmärkningsvärt i informationen jag googlade fram var att hon blev kritiserad för att tänka med hjärtat.Anklagad stod det. Det råder en klar missuppfattning om den heriarkiska ordningen mellan hjärta och hjärna. Allt som har med hjärnan har alltid bättre status. Helt fel ordning kan jag tycka. Det blir mer om det i andra samtal.

C menar, att den politiska roll någon fått inte kommer så där huller om buller utan har föregåtts av många inkarnationer, där makt och maktlöshet funnits som de erfarenheter personen gör.Han säger också att det behövs mycket träning för att kunna verka för frågor mellan länder och på en högre politisk och internationell nivå. I det inbegriper han även andlig träning. Han menar alltså ,att de högsta politiska ledarna är tränade och förberedda på ett andligt plan, eftersom deras vilja kan ha så stor effekt för nationer och för världens öde. Individer som leder länder  måste vara klara med sin roll på ett andligt plan även om det i den fysiska existensen inte verkar så.  Även hos dessa individer finns den fria viljan och också den utveckling var och en gör på ett personligt plan, vilket kan påverka riktningen för individen och många människor.

C avslutar med att säga att många av de händelser som sker över jorden kommer att skaka om oss individer mer än en gång. Många gånger oroväckande och ödesdigert. Som vanligt från det jordiska perspektivet så har vi som betraktar endast  fragment av det som egentligen händer. Många gånger kan man alls inte förstå.

Efter detta samtalet funderade jag en del på synen på politiker.Det s.k politikerföraktet. När man är beredd att måla i stora penseldrag och måla över de flesta med en färg.Jag kan tycka det är en sammanblandning ungefär som när man talar religion och andlighet. Man är benägen att göra så grova förenklingar och inlemma de flesta uttryck i det man inte gillar. Vad beträffar politiker finns det en ovilja att acceptera  den urholkning makt kan ta sig hos individer, moraliskt och etiskt, solidariskt,vilket jag ställer mig helt enig med,  men det finns väl mycket mycket mer än det ? Hos oss alla behöver vi väl vårda oss själva i ord och tanke och vara sanna mot det vi vet är rätt ?Det gäller väl oss alla vare sig vi är politiker eller ej.Om jag frågar mig själv på allvar om jag skulle vilja vara politiker, så blir svaret nej. Så vet jag många med mig tycker. Jag vill slå ett slag för lite större respekt för att vi alla har olika uppgifter att sköta i detta jordelivet.
Varken bättre eller sämre - olika.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar